True Copy

Berlin
28 mrt
20:30
  • za 28 mrt
    20:30
    Inleiding om 20:00
    Westrand - theaterzaal (stoelkeuze)

“De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.” Geert Jan Jansen in Perhaps All The Dragons

In True Copy laat BERLIN in haar kenmerkende stijl verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt ze de vinger op enkele pijnpunten binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universele verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens. Of zijn het variaties op de waarheid?

Na Perhaps All The Dragons, waarin Geert Jan opduikt als een van de dertig verhalenvertellers, staat hij in True Copy centraal.

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Het merendeel ervan blijkt geschilderd door hemzelf. Hij weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt.

‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’

Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem uiteindelijk de das om.

BERLIN toont het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een mooi vormgegeven leugen?

Een van de verhaallijnen van True Copy werd in november 2018 even wereldnieuws toen een gestolen Picasso opdook in een Roemeens bos. Nadien bleek het om een vervalsing te gaan die BERLIN er had neergeplant. Deze stunt kon op heel wat aandacht van de media rekenen, zelfs de New York Times berichtte erover.
Lees hier het volledige nieuwsbericht in het NRC Handelsblad en in de column van Filip Tielens voor De Standaard. 

Met True copy maakt BERLIN razend interessant docutheater over Geert Jan Jansen, ‘de grootste meestervervalser van de eeuw.’
- ****  Filip Tielens in De Standaard

‘Voor True Copy bedient BERLIN zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen.’
- ***** Joyce Roodnat in NRC Handelsblad 
Lees hier de volledige recensie uit NRC Handelsblad

Credits

Concept, regie Berlin (Bart Baele & Yves Degryse) Met Geert Jan Jansen Assistent Geert Jan Jansen Luk Sponselee Camera Berlin, Geert De Vleesschauwer, Jessica Ridderhof, Dirk Bosmans Montage Berlin, Geert De Vleesschauwer & Fien Leysen Scenografie Manu Siebens, Ina Peeters, Berlin Compositie Muziek, mixing Peter Van Laerhoven Live Mixing Arnold Bastiaanse of Hans De Prins Piano Govaart Haché Cello Katelijn Van Kerckhoven Technische Coördinatie Manu Siebens, Geert De Vleesschauwer Technische Assistentie Rex Tee Geluidsopnames Bas De Caluwé, Maarten Moesen Lichtontwerp Barbara De Wit Trailers, teasers Fien Leysen & Berlin Productieleiding Celeste Driesen, Jessica Ridderhof Zakelijke Leiding Kurt Lannoye Administratie Jane Seynaeve Spreiding Eveline Martens Communicatie Sam Loncke Productie Berlin Coproductie Desingel [Antwerpen, Be], Le Centquatre [Parijs, Fr], Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, Nl], Brighton Festival [Vk], C-Takt [Limburg, Be], Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, Nl], Pact Zollverein [Essen, De] Met de steun van De Vlaamse Overheid, de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid, Podiumfonds Met dank aan Saskia Verreycken, Diana Boro, Geert Jan Jansen voor zijn medewerking aan voorbereidingen, repetities en voorstellingreeks
Berlin Is Creative Associate bij Desingel [Antwerpen, Be] En Artiste Associé bij Le Centquatre [Parijs, Fr]

Duur voorstelling: 80 min. - geen pauze