Herman Sorgeloos
vr 18 sep 20:30 - 21:40
- onder voorbehoud -

Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich

Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas
18 sep
20:30 - 21:40
  • 18 sep
    20:30 - 21:40
    Inleiding om 20:00 door Katie Verstockt
    Westrand - theaterzaal (stoelkeuze)

Dé doorbraakvoorstelling (1982) van Anne Teresa De Keersmaeker.

Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich, de allereerste voorstelling van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, ging in 1982 in première. Deze productie sloeg zowat in als een bom en wordt nog steeds beschouwd als het beginpunt van de hedendaagse dansbeweging die zich in Vlaanderen tijdens de jaren tachtig ontwikkelde.

Fase bestaat uit drie duetten en één solo, gechoreografeerd op vier repetitieve composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich. Net zoals de muziek, hanteert de dans het principe van faseverschuiving: minieme variaties laten aanvankelijk perfect synchroon uitgevoerde bewegingen langzamerhand verglijden en verschuiven, zodat een complex spel van wisselende vormen en patronen ontstaat.

De bewegingen zijn zo perfect uitgevoerd dat ze bijna mechanisch lijken en je – toch! – op een vreemde manier raken.

De taal van het vaak minimalistisch genoemde Fase is hoofdzakelijk abstract: er is geen verhaal, en de performers verwijzen niet naar personages. Met Fase zette Anne Teresa De Keersmaeker een belangrijke lijn uit voor haar latere oeuvre die alles te maken heeft met een specifieke verhouding tussen muziek en dans.

Onderdeel van:
Blik op de wereld

Riveting and exhausting, fascinating and relentless, brilliant and tedious, it is a mesmerizing exploration in synchronicity, patterning and rhythm.

New York Times

Anne Teresa De Keersmaeker

Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte.

De Keersmaeker onderzocht de plaats van improvisatie in de choreografie, op jazz en Indische muziek, in stukken zoals Bitches Brew / Tacoma Narrows (2003, met muziek van Miles Davis) en Raga for the Rainy Season / A Love Supreme. In 1995 stichtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios), in samenwerking met De Munt/La Monnaie.

In De Keersmaekers meest recente stukken staat een ‘uitpuren’ van de choreografie tot een aantal essentiële principes op de voorgrond: de ruimtelijke dwang van meetkundige motieven; lichamelijke parameters voor het produceren van beweging, van het allereenvoudigst stappen tot de meest complexe dansbewegingen; het nauw navolgen van een (muzikale of andere) partituur bij het schrijven van de choreografie. In 2013 keerde De Keersmaeker terug naar Bach met Partita 2, een duet met Boris Charmatz.

Rosas

Van 1992 tot 2007 was Rosas in residentie bij het Brusselse operahuis De Munt/La Monnaie. In die periode regisseerde De Keersmaeker een aantal opera's en grote ensemblestukken die sindsdien uitgevoerd werden door repertoiregezelschappen uit de hele wereld. In Drumming (1998) en Rain (2001), lagen complexe geometrische en contrapuntische structuren, geïnspireerd op de minimalistische muziek van Steve Reich, aan de basis van fascinerende groepschoreografieën die tot op heden de identiteit van het dansgezelschap tekenen.

 

DAG VAN DE DANS

Het wordt een feestelijke en participatieve dag waarop dans ontmoetingen uitlokt tussen mensen, culturen en kunstvormen. We zoeken uit wie met welke dansvormen bezig is, nodigen uit, zetten onze deuren open en laten dansliefhebbers ontdekken, proeven en meedansen.

We zoeken mensen uit de regio die een dansworkshop kunnen aanbieden. Interesse? Mail naar lies.vanlierde@dilbeek.be.

Credits

Choreografie Anne Teresa De Keersmaeker
Gedanst door (afwisselend Yuika Hashimoto, Laura Maria Poletti / Laura Bachman, Soa Ratsifandrihana Gecreëerd met Michèle Anne De Mey, Anne Teresa De Keersmaeker
Muziek Steve Reich
Piano Phase (1967), Come Out (1966), Violin Phase (1967), Clapping Music (1972), Lichtdesign Remon Fromont Kostuums 1981 : Martine André / Anne Teresa De Keersmaeker
Artistieke coördinatie en planning Anne Van Aerschot
Technisch directeur Joris De Bolle
Coördinator Kostuums Heide Vanderieck
Naaisters Maria Eva Rodrigues-Reyes en Charles Gisèle
Technici Max Adams, Jonathan Maes, Quinten Maes, Michael Smets
Wereldpremière 18.03.1982 Beursschouwburg (Brussel)
Productie 1982 Schaamte vzw (Brussel/), Avila vzw (Brussel)
Coproductie De Munt, Sadler's Wells (Londen), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Parijs)
Met dank aan Ella De Vos, Stefano Scoli
Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en door de stichting BNP Paribas
https://www.rosas.be/nl/

Duur voorstelling: 70 min. - geen pauze