di 9 feb 15:00 - 17:00

Bernstein meets Broadway

Hanne Roos & Jeroen D'hoe
di 9 feb
15:00 - 17:00
  • di 9 feb
    15:00 - 17:00
    Westrand - theaterzaal (stoelkeuze)

Sopraan Hanne Roos en pianist/componist Jeroen D'hoe duiken in het wonderlijke Broadway-songbook van Leonard Bernstein en laten het bruisende New York van vorige eeuw herleven.

Naast Bernsteins geliefde nummers uit onder andere West Side Story en Candide, komen ook enkele van zijn klassieke liederen (I Hate Music, A Simple Song) aan bod. Een aantal tijdsgenoten passeren eveneens de revue: George Gershwin (Summertime) en Cole Porter (I Hate Men), die de jonge Bernstein inspireerden en de Broadway-musical mee vorm gaven, maar ook hedendaagse componisten die in deze stijl schrijven.

Bernstein liet musical, opera en jazz moeiteloos versmelten tot een unieke cross-overstijl waarmee hij de Broadway-musical naar een hoger niveau tilde. En laat dát nu net de sterkte zijn van sopraan Hanne Roos, die moeiteloos schakelt tussen opera, musical en jazz. Grandioze nummers, heel wat emotie, humoristische songs en een naadloze wisselwerking tussen pianist en zangeres: leun achterover in je stoel en verlaat de zaal met een glimlach.

Hanne Roos 

De Belgische sopraan Hanne Roos, vatte in 2004 haar professionele zangopleiding in het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent aan. Ze behaalde er haar “Bachelor” diploma bij Erika Pauwels en sloot haar “Masters” studies cum laude bij Gidon Saks, Evelyn Bohen en Mireille Capelle af. Aansluitend maakte ze één seizoen lang (2009/2010) deel uit van de Operastudio Vlaanderen, om vervolgens als vast ensemblelid van de operastudio te Colmar twee seizoenen lang ook aan de Opéra national du Rhin (ONR) te Straatsburg verbonden was. 

Hanne Roos vertolkte Dorella in Richard Wagners Liebesverbot en Giannetta in L'Elisir d'Amore, bij Opéra national du Rhin Strasbourg, Rosina (Il Barbiere di Siviglia), Norina (Don Pasquale), Micaela (Carmen) en recent nog Elvira (L'Italiana in Algeri) bij Zomeropera Alden-Biesen. Bij Opera Ballet Vlaanderen :  Kate Pinkerton (Butterfly), Micaela, Erste Dame (Zauberflöte), Jungfer Marianne (Rosenkavalier), Musetta (La Bohème), 1. Blumenmädchen (Parsifal) en de solo sopraan uit het solokwartet in de wereldcreatie van Les Bienveillantes van Hèctor Parra (seizoen 2018/2019).

Onder haar noemenswaardige projecten in concert : de wereldcreatie van Songs for the crossing van de Belgische componist Jeroen D'hoe naar Oorlog en terpentijn en De Bekeerlinge van Stefan Hertmans waarmee Hanne Roos hoge ogen gooide. 

 Ondertussen bouwde Hanne Roos gestadig aan haar opera-repertoire. In concert maakte ze onlangs haar debuut bij het Antwerp Symphony Orchestra (New-Year's Concert 2020). Voorts soleerde ze in Straatsburg (Festival Musica) en Venetië (Biënnale van de hedenhaagse muziek) met respectievelijk het Brussels Philharmonic en het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart (SWR) in Le Cri de Mohim van en gedirigeerd door Michel Tabachnik.

Een jaar later creëerde Hanne Roos de Haiku songs van Dirk Brossé. De componist nodigde haar eveneens uit om zijn werk Distortion op diverse plaatsen in België, New-York en London waar er herdenkingsconcerten ter nagedachtenis van de 100ste verjaardag van het einde van de 1ste wereldoorlog plaatsgevonden hebben, uit te voeren.

Jeroen d'Hoe

Jeroen D'hoe (Leuven, 25 juni 1968) is een Vlaams componist en muziekdocent.

D'hoe studeerde af in musicologie aan de Katholieke Universiteit Leuven (1992) en in compositie aan het Lemmensinstituut te Leuven (1996). Hij vervolgde zijn studies aan de Juilliard School in New York. Hij behaalde er zijn mastergraad (2000) en doctoraat (2003); compositielessen kreeg hij van John Corigliano.

Van 1999 tot 2001 was hij assistent gehoortraining aan de Juilliard School. D'hoe doceert compositie en muziekgeschiedenis aan het Utrechts Conservatorium, hij is coördinator van het artistieke onderzoek en doceert compositie, muziekgeschiedenis en muziekanalyse aan het Lemmensinstituut, en gaf les muziektheorie en compositie aan de Muziekschool van Tienen.

Van het omvangrijke repertoire van D'hoe kan genoemd worden het vioolconcert (2000), het oratorium Wij zijn wij (2006) op een libretto van Saskia De Coster, dat hij componeerde voor de stad Leuven bij gelegenheid van 175 jaar Koninkrijk België, en Crosstalk (2005), een werk waarin de grenzen van de klassieke en de jazzmuziek worden afgetast.