Nick Hannes

Medea

Theater Malpertuis
met inleiding
do 3 feb 20:30
do 3 feb
20:30
  • do 3 feb
    20:30
    Westrand - theaterzaal (stoelkeuze)

Tijdloze klassieker met een bijzondere rol voor vorm, licht en geluid.

In Heiner Müllers versie van Medea*, één van de bekendste en meest gruwelijke Griekse tragedies, is de man ‘uitgeteld’ na de moord op de 2 kinderen door de moeder.

Van zijn bejubelde identiteit als soldaat, echtgenoot, vader, man blijft niks meer over. Hij komt in een niemandsland terecht, identiteitsloos….wachtend op…. niets?… of op iets wat hij nog niet kent… In dit wachten wordt hij gekweld, aan het denken gezet, probeert hij de feitelijkheden van z’n geschiedenis te reconstrueren, door sentimentaliteit en nostalgie geplaagd.

Is Medea, die het ondenkbare gedaan heeft, er beter aan toe? In de oerversie van Euripides beklaagt ze zich over haar lot om over de aarde te moeten dolen maar verzekert ze zich tegelijkertijd van een nieuwe plek, in de hoop daar na haar geschiedenis met Jason een nieuw leven te kunnen vormgeven.

Is het het lot van de mens om alles te verliezen, het lot van de man en de vrouw om zichzelf om de zoveel tijd te moeten heruitvinden? 

Veel van die transformatie is voelbaar en herkenbaar in onze tijd waar ’gelijkwaardigheid’  niet louter een politiek correct woord is maar ook een recht dat opgeëist wordt en waarvoor gestreden wordt, waar ‘identiteit’ een verschuivend begrip is dat geherdefinieerd wordt.

Voor zijn versie van Medea beroept regisseur Piet Arfeuille zich andermaal op actrice Tania Van der Sanden, maar daarnaast op een groep van 9 mannen, die het patriarchale overwicht en juk voelbaar maken maar tegelijkertijd hun eigen mannelijkheid in de weegschaal leggen.

Arfeuille ambieert een schilderij te maken waarin een bijzondere rol is weggelegd voor vorm, licht en geluid.

 

*Medea is één van de bekendste en meest gruwelijke Griekse tragedies, door Euripides geschreven in  431 voor Christus. Na het overspel van haar echtgenoot Jason, de ‘argonaut’,  wreekt Medea, de ‘barbaarse’,  zich door zowel zijn toekomstige nieuwe bruid als hun eigen twee kinderen om het leven te brengen.

Berlinde De Bryckere zorgde voor de vormgeving van de voorstelling, zij staat aan de internationale top in de beeldende kunsten. Ze vertegenwoordigde meermaals ons land op de biënnale van Venetië en haar werk is te zien in vele grote (internationale) musea. Eerder deed ze ook al de vormgeving voor de koninklijke Muntschouwburg.   

Credits

Spel Tania Van der Sanden, Tim Bogaerts, Lars Brinkman, Laurent Delom, Nick Deroo, Jef Hellemans, Arne Luiting, Ebe Meynckens, Elie Tass, Geert Vaes
Tekstbewerking en regie Piet Arfeuille
Bronnen Euripides, Seneca, Müller
Choreografische assistentie Fabian Santarciel de la Quintana
Vormgeving Berlinde De Bruyckere 
Licht Jan Maertens
Geluid Kreng
Productie Theater Malpertuis

Fijn dat je er bent! Wij gebruiken Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kiest u de knop ‘voorkeuren aanpassen’. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren. 

Lees de volledige privacyverklaring van Westrand

Cookie instellingen