Danny Willems

Hands do not touch your precious Me

Ultima Vez/Wim Vandekeybus
met inleiding
za 3 feb 20:30
za 3 feb
20:30
  • za 3 feb
    20:30
    Westrand - theaterzaal (stoelkeuze)

Zoektocht naar dat andere lichaam, naar die andere expressie, naar een wereld waarin de dood van het bestaande de geboorte van het nieuwe aankondigt.

Sinds zijn eerste voorstelling What the Body Does Not Remember (1987) is Vandekeybus een vaste waarde in Westrand. De complexe relatie tussen lichaam en geest blijft hem intrigeren. Nu inspireert  de mythische godin Inanna hem om te reflecteren over het ondoorgrondelijke wezen dat de mens is. De verschillen tussen man en vrouw, mens en dier, dood en leven blijken slechts ijdele constructies.  Samen met componist Charo Calvo, acht dansers en kunstenaar Olivier de Sagazan schept hij een wereld die even utopisch als gruwelijk, even krachtig als kwetsbaar is. Welke driften schuilen onder de beschaving? 

Pers

Vandekeybus creëert een reeks verbluffende scènebeelden en choreografieën... De complexe soundscape van Charo Calvo voorziet de voorstelling van een continue spanning, zwenkend tussen ijle sferen en opzwepende, ritmische structuren. Het haakt allemaal zo knap in elkaar dat je onmogelijk kan wegkijken van dit extatische schouwspel. – Jan Dertaelen – De Morgen ****

“De elektroakoestiche soundscape – die loepzuiver in de oortjes klinkt - van de Spaanse componiste Charo Calvo blijkt dé maïzena van de voorstelling.” “Wim Vandekeybus keilt met deze voorstelling een duizend jaar oude mythe in onze schoot. Hij dringt die mythe niet op, maar toont met de hulp van kilo's klei, een geniale soundscape en zeven getalenteerde spierbundels die bijna sneller bewegen dan het licht hoe elk mens en elk volk, net als Inanna, een voortdurende strijd voert om een andere en liefst betere versie van zichzelf te worden.” - Knack, Els Van Steenberghe ****

“De samenwerking [met de Sagazan en Charo Calvo] is een schot in de roos: ze zet Vandekeybus’ obsessie met het lichaam in een bijzonder, nieuw licht. Het verschijnt hier als een vreemd en fascinerend ‘terra incognita’.” “Dat geklieder met klei die in alle poriën dringt heeft iets weerzinwekkends, als een moedwillige ontaarding van al wat ons menselijk maakt: gezicht, lichaam, houding, genderkenmerken. Alles zinkt weg in een amorfe materie. Tegelijk is het niet moeilijk om je voor te stellen dat er een vreemd genot, een gek verlangen verbonden is met die zelfbevuiling, een rücksichtsloos wegzakken in alles waarvan we geleerd hebben het te mijden.” - Pzazz, Pieter T’Jonck

“De spanning begint wanneer een van de dansers, trillend van twijfel, een kopje koffie naar de onderwereld brengt. Van daar is er geen weg meer terug.” - Nieuwsblad, Magali Degrande ****

 

Credits

Regie & Choreografie Wim Vandekeybus
Gecreëerd met & opgevoerd door Olivier De Sagazan, Lieve Meeussen, Wim Vandekeybus, Maria Kolegova, Mufutau Yusuf, Borna Babic, Maureen Bator, Davide Belotti, Pieter Desmet En Anna Karenina Lambrechts Artistieke creatie met klei Olivier De Sagazan
Muziek Charo Calvo - aanvullende originele muziek (Red Dance) Norbert Pflanzer
Live camera Wim Vandekeybus
Artistiek assistent Margherita Scalise
Dramaturgie Erwin Jans
Kostuumontwerp Isabelle Lhoas geassisteerd door Isabelle De Cannière
Accessoires Cèline De Schepper
Lichtontwerp Wim Vandekeybus & Thomas Glorieux
Geluidstechniek Christian Schröder
Technische coördinatie & podiumtechniek Thomas Glorieux geassisteerd door Benjamin Verbrugge Productie Ultima Vez
Coproductie Kvs Brussel, Teatro Comunale Di Ferrara
Met de steun van Tax Shelter Of The Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures Tax Shelter Empowered By Belfius  en De Vlaamse Autoriteiten en de Vlaamse Gemeenschaps-Commissie van Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Duur van de voorstelling: 80 min. - geen pauze

https://ultimavez.com/nl 

Inleiding 20:00 door Katie Verstockt