Westrand Cultuurcentrum Dilbeek

Redactie: Ineke Sissau en Karen Rodet
Beelden: Rens Mignon

‘Vijf jonge bands halen ticket voor finale Zennetoer binnen’, kopte het regionieuws na de auditiedag.  Neva, Kajikama, Early Pedestrian, Lizz en Odeum kregen een uitnodiging voor het coachingsweekend. Dappere welpen met een gelijkaardige noemer: uit de schaduw van familiefeesten en jeugdhuizen treden en hun plek in de spotlights opeisen. Op 19 februari 2022 zetten ze Cc De Meent in lichterlaaie met de twintigste verjaardag van de muziekwedstrijd. Organisator en deel van ’t decor Marc De Coster kijkt met blinkende ogen terug naar het parkoers van de Zennetoer. 

Na tien edities zet muziekconcours Zennetoer in het voorjaar van 2022 een punt achter een dolle rit vol muzikaal geweld. 20 jaar lang bood de organisatie een podiumplek aan jonge muzikanten en muziekbands uit de streek, met als kers op de taart een professioneel coachingstraject.

Elk Zennetoersparcours startte met een auditiedag waarop geselecteerde bands een gerenommeerde jury trachtten te overtuigen van hun kunnen. Wie de auditiedag overleefde, kwam terecht in een coachingstraject met als doel de muzikanten hun muziekcapaciteiten te laten ontdekken en ontwikkelen. De begeleiding bestond uit professionele coaches uit de pop- en rockscene. Tussendoor speelden de groepen try-outs in GC’s, CC’s, cafés en jeugdhuizen met de bedoeling podiumervaring op te doen alsook met de eigen muziek naar buiten te treden in eigen streek. Ieder traject werd afgesloten met een grote finale in één van de cultuurhuizen uit de streek. De winnaars gingen dan ook elke keer naar huis met mooie prijzen én extra podiumervaring.

Zennetoer groeide de voorbije jaren uit tot een kwaliteitsmerk voor jong talent. Deelnemers uit vorige edities slaagden erin zichzelf op de muzikale kaart te plaatsen: optredens op Dour, Pukkelpop, De Nieuwe Lichting, Humo’s Rock Rally... Stuk voor stuk slaagden de finalisten erin hun glansprestaties door te zetten en ook buiten de provincie- en zelfs landsgrenzen menig hart te veroveren.

 

 

Tijd om even met Marc De Coster, lid van de werkgroep Zennetoer van het eerste uur, om even terug te blikken op 20 jaar Zennetoer.

Marc, weet jij nog hoe dit project opgestart is? 

Marc: “Het begon allemaal met een freepodium in Halle. Na die eerste editie trokken we meteen de registers open en maakten we er een regionaal project van. Samen met onder andere de gemeenten Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Sint-Genesius-Rode en Beersel, de Cultuurhuizen de Boesdaalhoeve, CC ’t Vondel en De Meent richtten we het jaar erna de Zennetoer op.

Hoe ging dit dan in zijn werk? 

Marc: "De formule was simpel: in elke deelregio was er een préselectie met zes kandidaten waarvan de beste naar de finale in Halle doorging. Een simpele formule maar niet altijd even eerlijk. Het gebeurde dat er in een préselectie toch meerdere betere groepen stonden dan in een andere. Dus besloten we om het concept te veranderen. Iedereen mocht demo’s inzenden en in die tijd spraken we van cassettekes, die letterlijk met rec and play waren opgenomen. Er zat ook professioneel studiomateriaal tussen. Net als appels en peren moeilijk te vergelijken maar alleen dat ingezonden materiaal bestuderen, was al plezant. We hebben altijd ons best gedaan zodat de groepen eens door de ogen van een ander publiek dan de familie of het vaste jeugdhuiscliënteel gezien werden. Geen plank op twee bakken bier maar echte podia.” 

Zagen jullie de kandidaten daarna ook doorstromen of bekend worden? 

Marc: "Voor onze finale nodigen we organisatoren van wijkfeesten, jaarmarkten en plaatselijke festivals uit. Dat vergroot de kans enorm om later in eigen regio te kunnen optreden. Na de wedstrijd blijven we dus een ondersteunende rol spelen. We hebben al verschillende groepen op grote festivals als Rock Ternat en Festivhalle zien optreden. Dat is fantastisch om te zien. AedO bijvoorbeeld won de Zennetoer in 2002 en speelde datzelfde jaar nog op het nationale folkfestival Dranouter. Daarna waren ze te gast op de Gentse feesten en festivals in zowel Duitsland, Portugal als Nederland. AedO heeft het na de Zennetoer dus echt gemaakt. Ondertussen bestaan ze niet meer maar iedereen van die groep is nog actief in de muziekindustrie. We hebben ze onlangs in de Conversion Works Tower in Lembeek laten optreden. In 2002 mochten ze nog geen alcohol drinken, al hadden ze toen een fles champagne gewonnen. We hebben die fles dan nog eens opnieuw cadeau gedaan. Nu drinken ze het wel, twintig jaar later.”

Na 10 edities, heb je waarschijnlijk ook heel wat leuke anecdotes verzameld? 

Marc: “Natuurilijk. Er lag eens een artiest lijkbleek met griep op de grond in mijn bureau. Koste wat kost wou hij die avond toch de finale spelen. Na zijn performance stapte hij van het podium regelrecht naar mijn bureau om er terug onder te gaan liggen. De Zennetoer is een enorm emotionele rollercoaster. Hoe iedereen daar naartoe leeft! Het is toch ook wel altijd een beetje teleurstellend voor diegenen die dan niet winnen."

Hebben jullie dan geen zalfje om die pijn te verzachten?

Marc: "Ja, daarom organiseerden we tijdens de laatste drie edities een kleine receptie voor alle deelnemers, juryleden en organisatoren om het verdriet meteen na de prijsuitreiking wat te verzachten of in ieder geval wat te kunnen ventileren onder elkaar. We krijgen ontzettend veel dankbaarheid terug en daar doen we het voor. Zoals een knuffel van de groepen voor ze het podium opgaan, die zegt: ‘Bedankt om ons deze kans te geven.’ 

En wat volgt er nu? Jullie kondigen deze finale aan als de laatste?

Marc: “Projecten als de Zennetoer programmeren bottom-up. Dat betekent dat je vertrekt van het talent dat er in de regio bestaat en dan geef je ze een podium. Zennetoer is geen Humo’s Rock Rally of een Nieuwe Lichting van Studio Brussel, het is een regionaal product en dat maakt het Zennetoerverhaal zo sterk al twintig jaar en tien edities lang. We hebben nood aan een frisse wind om voor nieuwe betrokkenheid te zorgen. Vernieuwing komt pas als je alles eens in vraag durft te stellen en kan loskomen van vastgeroeste formules en draaiboeken. Gaan we ook eens andere kunstvormen betrekken zoals dans en poëzie? De uitdaging voor de toekomst is vooral de diversiteit erin krijgen door op zoek te gaan naar de andere doelgroepen in onze maatschappij en ook hen een forum bieden. “

Werkgroep Zennetoer 2022 met Jana Mathijs, Joost Dedoncker, Karen Rodet, Nele d’Herde en Marc De Coster (van links naar rechts)

Wat mag het publiek van de editie 2022 verwachten? 

Marc: “Ook dit jaar zijn de finalisten zo verschillend. De energie en speelsheid spatten er van af. Er is de indie-synthpop band Neva uit Liedekerke, de damesband Kajikama uit Roosdaal, punkrockband Early Pedestrian uit Londerzeel, de tweekoppige band Odeum uit Halle en de singer-songwriter Lizz uit Vilvoorde. Zennetoer 2022 krijgt een feestelijke finale. Het wordt tegelijk een soort afscheid van het project zoals we het allemaal kennen en daarom wordt het ook een terugblik naar wie er de voorbije jaren allemaal de revue is gepasseerd. We proberen voor deze editie iedereen uit te nodigen die ooit aan de Zennetoer heeft meegewerkt en dat zijn een pak mensen. We plannen een verrassingsact om in schoonheid te eindigen. Ik ben na elke editie stikkapot maar de Zennetoer zit in mijn hart. Dat pakt niemand mij nog af. “

Ook benieuwd naar de winnaar van Zennetoer 2022?

Volg Zennetoer op Facebook

Kom naar de Finale Zennetoer op zaterdag 19 februari in Cc de Meent

 

Winnaars Zennetoer 

2002 – Aedo

2004 – Zonko

2007 – Lapaz

2009 – Too Much & The White Nots

2011 – Let Lewis Live

2013 – Emperors of Decay 

2015 – Soldier Six

2017 - Houston’s Problem

2019 - Kanaalvissers

 

Interview Marc De Coster - 20 jaar Zennetoer