Artiest in residentie: Action Zoo Humain


Move over, Jeroen Meus. Met dit programmavoorstel voor televisiezender Podium 19 ambiëren Maxime Waladi en producent Action Zoo Humain de eerder gemaakte theatervoorstelling Le Chicon te transformeren naar een nieuwsoortig televisie-content.  Net als in de theaterversie kruidt, bakt, bereidt en serveert Waladi zijn lievelingsgroente en onze Vlaamse trots: het witloof. Anders dan bij de gebruikelijke TV-formats, is het kookprogramma óók een persoonlijke queeste. Via de receptuur van een overheerlijke witloofsoep neemt Waladi de televisiekijker mee op zijn zoektocht naar een eigen plek en naar erkenning en gemoedsrust in een veranderende samenleving.  

Chokri Ben Chikha, de bezieler van het gezelschap Action Zoo Humain, was reeds artiest in residentie in Westrand. Hij kreeg carte blanche om te werken rond het jaarthema identiteit onder de noemer Enig ID?

Chokri, je bent hier niet voor het eerst. Voel je jou op één of andere manier verbonden met Westrand? 

In het prille begin van mijn carrière stond ik hier met de voorstelling Hush Hush Hush en ik was toen al onder de  indruk van het gebouw, de grote scène, en het trouwe publiek. Enkele jaren terug was ik hier vriend aan huis als artiest in residentie.

Wat hield de opdracht als artiest in residentie in? 

Ik ben toen begonnen vanuit een droom. Ik mocht als residentie mijn fantasie laten gaan. Het cultuurcentrum werkte op dat rond (de complexiteit) van identiteit als jaarthema. Ik dacht: we gaan deelnemen aan de fictieve wereldtentoonstelling. In de loop van de jaren werd dit realiteit; ik ben effectief gevraagd om dit te gaan doen. Als kunstenaar ben je zeer utopisch en met dromen bezig. In Westrand is de kiem van dit project ontstaan. Door de residentie kreeg ik tijd om te reflecteren.

Heeft Dilbeek op één of andere manier een indruk nagelaten? 

Ik deed bijvoorbeeld enquêtes op straat en op de markt met de ultieme vraag:  ‘wat is Vlaamse identiteit?’, en er was ook een oproep om typisch Vlaamse voorwerpen binnen te brengen in Westrand. We hebben toen veel reactie gekregen van de Dilbekenaren. Daarnaast hebben we ook voorstellingen gespeeld met de naam Flemish Pavillion. Dilbeek is voor mij een onderzoekplek én presentatieplek geweest, ik heb daar heel fijne herinneringen aan. Er werd ook veel gediscussieerd over verschillende onderwerpen. Heel gewaagd! Ik heb ook voor het eerst met Adil en Bilal ontmoet in Westrand en dit is ook de start geweest van latere samenwerkingen.

Waar ben je vandaag mee bezig? 

Ik vind het fantastisch dat de jongerenvoorstelling Le Chicon hier enthousiast werd onthaald. We zijn in Westrand een videovoorstelling aan het maken van de theatervoorstelling. We willen er visueel ook iets moois van maken. We maken hier de captatie voor de nieuwe televisiezender Podium 19. Als alles volgens planning verloopt, dan zal de tv-première op 3 april zijn.

Wat is het concept van Le Chicon? 

De jonge theatermaker Waladi spit de multicultigrond van zijn verleden om, gecoacht door mijn broer, Zouzou Ben Chikha. Waladi gaat op z’n witte Air Maxen op zoek naar zijn wortels en bindt de strijd aan met zijn kwelgeesten. Het door Waladi zelf geschreven, geregisseerde én gespeelde Le Chicon ging in première tijdens de Gentse Feesten 2018 om dan uitgebreid te toeren doorheen Vlaanderen en Brussel en onvoorzien abrupt te eindigen met een reeks afgelaste voorstellingen in het voorjaar van 2020. Met deze televisieversie willen we een kwalitatieve transformatie maken die zich van de theaterversie onderscheidt. Inhoudelijk sluit de maatschappelijke thematiek van Le Chicon bovendien aan op de roep om meer diversiteit en naadloos op hét DNA van Action Zoo Humain.

Action Zoo Humain staat gekend om pijnpunten bloot te leggen op een grappige manier. Jullie belichamen diversiteit zodat die ook als vanzelfsprekend tastbaar en zichtbaar wordt. Hoe gaan jullie in televisiekijkend Vlaanderen ontvangen worden? 

In ons werk zit altijd veel humor, zonder dat we mensen gaan uitlachen. We gebruiken humor om mensen te laten nadenken zonder dat het te zwaar wordt. Met ons gezelschap hebben we een aantal strategieën uitgewerkt om hiermee om te gaan. We onderzoeken thema’s zonder zelf een eenduidig antwoord te geven. Dat laten we aan het publiek over. Het is een kunst om de juiste vragen te stellen.

Diversiteit, is een thema waar we als CC mee worstelen. We willen de huidige maatschappij weerspiegeld zien op ons scène, maar dit lijkt altijd moeilijker in de praktijk. Heb jij hier verklaringen voor of kan je ons tips geven op welke manier dit vlotter zou kunnen? 

Veel cc’s worstelen hiermee en daar bestaat natuurlijk geen wonderformule voor. Maar ik ben er wel van overtuigd dat diversiteit zich moet afspelen op verschillende niveaus. Zo moet ook het personeelsbestand de huidige maatschappij weerspiegelen. Tijdens mijn residentie, ben ik ook gaan praten met anderstalige nieuwkomers. Ik vind het al heel straf dat Westrand hierover openlijk gaat communiceren.

Inclusie is een verhaal waarbij je iedereen moet betrekken, anders voelt niet iedereen hier de noodzaak van. Ten eerste het geprogrammeerd aanbod, ten tweede het personeel en ten derde de partnerschappen zoals residenties. Het publiek zal altijd heel kritisch blijven, het is dan ook een project van lange adem. Het is belangrijk om dat debat te blijven voeren, het mag geen taboe worden, dus blijven praten over dit onderwerp en op de juiste nagel blijven slaan. Als een cc geen weerspiegeling wordt, dan is ze niet meer van toepassing.

 

Le Chicon: 

Witloof heeft geen zon nodig!
Zo ne krop groeit
in een donker hoekske.
Het enige wat ‘t nodig heeft
is warmte
en vruchtbare aarde.
En als de aarde niet vruchtbaar genoeg is
dan moet ge uw best doen
om ze vruchtbaar te maken.

In de pers:

Pzazz - 01.09.2019
"Het mooie van Le Chicon is dat Waladi als een Jeckyll and Hyde alle personages in zijn verhaal een na een met verve gestalte geeft."
Lees meer


Cutting Edge - 16.07.2018
"De passages waarin Waladi zijn moeder of vader naspeelt, grijpen recht naar de keel. Hij is niet alleen een vlotte verteller, maar ook een uitstekende acteur."
Lees meer


Klara - 14.07.2018
Maxime Waladi: "In Le Chicon ga ik op zoek naar mijn identiteit. Ik probeer het witte witloofkropke dat ik was en hoe ik ben opgevoed naast de zoektocht naar mijn wortel te leggen. Ik heb me heel vaak afgevraagd wat ik nu ben: dat kropke of die wortel?"
Beluister het interview

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren. 

Lees de volledige privacyverklaring van Westrand

Cookie instellingen

Fijn dat je er bent! Wij gebruiken Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kiest u de knop ‘voorkeuren aanpassen’. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren. 

Lees de volledige privacyverklaring van Westrand

Cookie instellingen