Koen Broos

The Round (8-108)

ECCE/Claire Croizé
za 27 jun en zo 28 jun
za 27 jun
en
zo 28 jun

Herinner je je nog de vallende sterren  
die als snelle paarden door de hemel raasden 
en plotseling over de obstakels sprongen  
van onze wensen? Weet je nog?  
(Rainer Maria Rilke) 

The Round drijft op de ongetemde energie van jeugdige lichamen in beweging, die nauw verbonden zijn met elkaar en het universum. De voorstelling belichaamt een explosie van levenskracht en roept op tot een terugkeer naar de bron: de adem en het ritme van de lichamen.

Aan de hand van zelf uitgevonden spelletjes en rituelen laat Claire Croizé haar jonge dansers aan de slag gaan met eigengereide vormen van processies, parades en défilés. Zo stimuleert ze het groepsgevoel, de samenhorigheid en de onderlinge solidariteit. De groep transformeert zo in een ware bende. Tegelijkertijd benadrukt Claire de individualiteit van de kinderen en moedigt hen aan inspiratie te putten uit hun persoonlijke ervaringen. 

De muziek in The Round is volledig percussief, soms gecreëerd door de kinderen zelf op basis van lichamelijke ritmes, soms gecomponeerd, bijvoorbeeld door Xenakis, of ook door de Brusselse Fanfakids. Deze muziek fungeert als het ritmische fundament dat ons allen tijdens de voorstelling verbindt, met elkaar, maar ook met de aarde en de kosmos zoals bijvoorbeeld tijdens de dans van de aarde en de dans van de sterren. 

The Round
Koen Broos
Inzoomen
The Round
Koen Broos
Inzoomen
The Round
Koen Broos
Inzoomen

Pers

Quote: ‘Je kijkt naar pure dans vol spontaneïteit en energie. (Het is een kwaliteit die je vaak ziet bij kinderen: hun verbeelding slaat zozeer op hol dat ze moeten bewegen. )Een drang zo sterk dat ze woorden en gedachten de pas afsnijdt, overbodig maakt. Zo wordt deze dans haar eigen verhaal. Ze behoeft geen uitleg. Ze is haar eigen uitleg.’  -Pieter T’Jonck voor Pzazz- 

Credits

Concept & choreografie Claire Croizé 
Dans en creatie Augusta Bodson, Anaïs Castiaux, Gabriela Fernández Tojal, Célestine Espinosa, Vera Fonteyne, Denissia Mayné, Marjane Quaghebeur Van Kerckove, Kamiel Verheyden, Juliette Verhovert, Valentine Wellens Henrotte 
Artistiek en technisch assistent Etienne Guilloteau 
Artistiek assistent Youness Khoukhou, Albertine Guilloteau Croizé 
Scenografie Decoratelier Jozef Wouters Kostuums Anne-Catherine Kunz 
Muziek Peaux en Métaux uit Pléaïdes gecomponeerd door Xenakis en vertolkt door Les Percussions de Strasbourg; Hiphop gecomponeerd door Jo Zanders en Merengue gecomponeerd door Louis Favre vertolkt door de Fanfakids
Techniek Robrecht Ghesquière 
Productieassistent Manon Vandeputte 
Productie ECCE 
Dagelijkse leiding, communicatie & spreiding Carine Meulders 
Zakelijke leiding Christel Simons 
Coproductie Het Lab Hasselt, Perpodium, Ultima Vez 
Residenties Ultima Vez, Kunstencentrum Buda, La Raffinerie-Charleroi-danse, Rosas/Dancingkids
Muzikale ondersteuning MetX-Moving music, Vital Schraenen en Fanfakids 
Met dank aan C-Takt +, Decoratelier, Katrien Van Aerschot, MetX-Moving music, Vital Schraenen, Fanfakids en Rosas/Dancingkids 
Met de steun van de Vlaamse Overheid, de Tax Shelter van de Belgische federale overheid en de Vlaamse Gemeenschapscommissie 
Co-presentatie Westrad, BRONKS, CC ‘t Vondel 

Duur van de voorstelling: 60 minuten

Naar de website van het gezelschap

 

Nieuwsbrief aanvragen of communicatievoorkeuren aanpassen