Niet te missen: Tender Men van Koen De Preter
Tekst: Viviane Redant
Foto's: Bart Grietens
Op 21 april staat Koen De Preter in Westrand met zijn Tender Men, een poëtische dans op de grens van sensualiteit, vriendschap en ruwheid. Viviane, onze freelance reporter, ging naar de voorstelling en kwam gefacineerd en ontroerd terug. ‘Tender Men’ ging in volle coronacrisis vorig jaar in oktober in première in Kunstencentrum STUK in Leuven en focust op fysiek contact tussen mannen.
Danstaal
Muziek en dans spreekt iedereen aan. Daarom betrekt choreograaf Koen De Preter graag dansers met uiteenlopende profielen in zijn dansprojecten: professionele dansers zowel als dansleken, jong en oud, gezond van lijf en leden, maar soms ook mensen met een beperking. Hij trekt daarbij alle registers open. Zijn danstaal zoekt de balans tussen abstractie en theatraliteit en zoomt in op en zoekt aanknopingspunten bij de actualiteit.
Tedere mannen
Zijn voorstelling ‘Tender Men’ gaat over mannen en aanraking. Deze creatie werd gemaakt tijdens de vele restricties door corona. Verplicht afstand nemen. In bubbels leven werd het nieuwe leefpatroon. Mekaar aanraken werd bijna een taboe. Met argusogen wordt de relatie tussen seksegenoten bekeken. De spontaniteit in vriendschappen moet er vaak bij inboeten. Sinds #MeToo wordt een aanraking heel snel geseksualiseerd. De woorden ‘gay’ en ‘homo’ worden nog te vaak als scheldwoorden gebruikt. Homofobie blijft als een donkere schaduw hangen. Koen De Preter is strijdbaar en mild. Hij zet in op een harmonische en vreedzame samenleving. Tegenover de complexiteit en ongrijpbaarheid van het leven plaatst hij het lichaam, de kracht en vitaliteit maar ook de kwetsbaarheid.
Het resultaat van een onderzoek
Deze voorstelling is een choreografische uitwerking van een onderzoeksproject. Initieel had De Preter de bedoeling om een liefdesduet te maken tussen twee mannen. Later evolueerde dat naar een kwartet. De Preter staat stil bij de problematiek van verdraagzaamheid en interculturaliteit. Hij castte daarom vier dansers met een verschillende achtergrond en opleiding. Volgens de choreograaf is het menselijk lichaam een vector van communicatie, cultureel geheugen en persoonlijke geschiedenissen. Dé drijfkracht achter elke vorm van menselijke interactie. Dit resulteert in een visuele en mentale reis waarbij de suggestieve kracht van gebaren, aanrakingen in alle mogelijk variaties wordt uitgepuurd en bespeeld. De bewegingstaal van de dansers is een eclectische mix van stijlen. Dansende lichamen die het zichtbare en onzichtbare verbinden. Gebaren vol tederheid tussen twee mannen naast macho gedoe en harde confronaties. De vier dansers klitten soms ook als een onontwarbaar kluwen in elkaar.