Wie oud wordt
-
di 7 okt18:00Westrand - galerij
Ongenummerd Basis € 5,00 -
di 7 okt18:30Westrand - galerij
-
di 7 okt19:00Westrand - galerij
-
di 7 okt19:30Westrand - galerij
-
wo 8 okt14:00Westrand - galerij
Ongenummerd Basis € 5,00 -
wo 8 okt14:30Westrand - galerij
-
wo 8 okt15:00Westrand - galerij
-
wo 8 okt15:30Westrand - galerij
-
wo 8 okt16:00Westrand - galerij
-
wo 8 okt16:30Westrand - galerij
-
wo 8 okt17:00Westrand - galerij
-
wo 8 okt17:30Westrand - galerij
-
do 9 okt18:00Westrand - galerij
Ongenummerd Basis € 5,00 -
do 9 okt18:30Westrand - galerij
-
do 9 okt19:00Westrand - galerij
-
do 9 okt19:30Westrand - galerij
In nauwelijks tien minuten creëert BERLIN een prachtige tragikomedie rondom ouderdom.
Over de makers
“Gewapend met camera’s, interviewtechnieken, montagetafels én acteurs, portretteert BERLIN de werkelijkheid zoals een schilder dat vroeger deed: met net iets meer kleur, gevatte invalshoeken en een penseelzetting die een kritische ondertoon verraadt.” - Knack Focus
BERLIN wordt in 2003 opgericht door artistiek leider Yves Degryse, samen met Bart Baele en Caroline Rochlitz. Sinds de oprichting in 2003 positioneert BERLIN zijn werk op het snijpunt van documentaire en theater. Voor elke creatie vertrekt het vanuit de werkelijkheid: een stad, een fait divers of een getuigenis. Het dompelt zich onder in een situatie en ontwart er diverse verhaallijnen. In de uitwerking beperkt BERLIN zich niet tot één discipline.
De inhoud bepaalt hoe een verhaal wordt verteld: met beeld, live muziek, technologie, teksttheater, als installatie,... Vanuit deze filosofie belicht BERLIN de menselijkheid van de geportretteerden, het functioneren van [micro]samenlevingen, het universele binnen het alledaagse.
De voorbije twee decennia werkte BERLIN aan twee projectcycli: Holoceen [het geologische tijdperk], waarbij het uitgangspunt zich telkens bevindt in een stad of dorp ergens ter wereld, en Horror Vacui [de angst voor de leegte] waarbij opmerkelijke, waargebeurde verhalen worden blootgelegd. De eerste vijf projecten binnen Horror Vacui zijn Tagfish [2010], Land’s End [2011 – selectie Het TheaterFestival BE], Perhaps All The Dragons… [2014], Remember The Dragons… [2017] en True Copy [2018 – selectie Het TheaterFestival BE]. Het recente The making of Berlin [2022] is dan weer het sluitstuk zijn van de Holoceencyclus waartoe ook Jerusalem [2003/2013], Iqaluit [2005], Bonanza [2006 – Total Theatre Award], Moscow [2009] en Zvizdal [2016 – selectie Het TheaterFestival NL] horen. Twee projecten vielen buiten de cycli: de audiovoorstelling / installatie Wie oud wordt… [2019] en het filmconcert Ramble Song [2021].
In 2015 mocht BERLIN voor haar oeuvre de Ultima voor Podiumkunsten in ontvangst nemen. De komende jaren bouwt BERLIN verder op het huidige elan en schept het ook ruimte voor vernieuwing. Naast de eigen projecten wordt er ruimte gecreëerd voor het ondersteunen van jonge makers, twee associate artists die elk binnen het gezelschap een project realiseren. In 2024 bijt Fien Leysen de spits af met ALABAMA, in 2026 is het de beurt aan Emma Lesuis.
Credits
Concept en regie BERLIN, geïnspireerd op het werk van Max Frisch
Stemacteurs Peter Van den Eede, Willem De Wolf, Marijke Pinoy, Rudy Degryse, Johan Van Assche, Mieke De Groote en Cees Vos
Scenografie Manu Siebens
Geluidsopname en -mix Peter Van Laerhoven
Technische leiding Geert De Vleesschauwer en Manu Siebens
Productieleiding Jessica Ridderhof
Productiecoördinatie opnames Celeste Driesen
Coproductie Theaterfestival Boulevard [Den Bosch, Nl]
Met de steun van de Vlaamse Overheid en de Singel
Duur van de voorstelling: 15 min
Naar de website van het gezelschap