Jens Dewulf

De sitcomeback

DE HOE
PeriferiK
za 27 jun en zo 28 jun
za 27 jun
en
zo 28 jun

Na de weergaloze terugkeer van De Sitcom, tijd voor het ultieme vervolg en meteen ook het einde van de reeks.

In 2025 waagde DE HOE zich aan het maken van een sitcom op het toneel, een megalomaan plan dat alleen maar kon eindigen met gefnuikte ambities, gebroken harten en verwoeste carrières. Tegen alle wetten van de logica in slaagden de spelers toch in hun opzet.

DE SITCOM overtrof zelfs Opening Night, jubelde een recensent. Zoals dat gaat met successen krijgt ook deze hit een staartje: in 2026 maakt de groep een comeback.

DE SITCOM eindigde met een existentiële dooltocht van Lynchiaanse proporties, op zoek naar een uitweg uit de eindeloze lacherigheid. Precies daar pikt DE HOE de draad weer op: wat treft het gezelschap aan in het hart van het labyrint?

In DE SITCOMEBACK, dat tegelijk prequel, finale en making-of is van beide delen én een volledig op zichzelf staande voorstelling, poogt DE HOE een definitief voorlopig antwoord te geven op de vragen waarmee alles begon. Is het allemaal eigenlijk om te lachen of om te huilen? Wanneer wordt lichtheid ondraaglijk? En wat gebeurt er als je de bodem van de oppervlakkigheid bereikt hebt?

Pers

De pers over DE SITCOM (2025)


“Als sitcoms platte pannenkoeken zijn waarvan je bij overdaad buikpijn krijgt, dan is DE SITCOM eerder een hoge feesttaart met oneindig veel lagen rond een holle kern. DE HOE excelleert in zijn eigen karikatuur.”

Wouter Hillaert in De Standaard, 4 maart 2025, ★★★★★


“DE HOE toont zich opnieuw meesterlijk geinig in zijn zelfironie. Je moet het maar doen: een filosofisch traktaat over platheid en humor verkleden als een perfect toegankelijke komedie, een eigentijdse Anton Tsjechov.”

Wouter Hillaert in De Standaard, 4 maart 2025, ★★★★★


“Opening Night, de eerste grote voorstelling van DE HOE, was al om je vingers bij af te likken, maar deze opvolger overtreft dat nog: even subtiel als pronkerig, even geestig als treurig.”

Wouter Hillaert in De Standaard, 4 maart 2025, ★★★★★

 

“In een georganiseerde chaos pendelt de geïnspireerde cast met veel humor en zelfspot tussen tv en theater, oppervlakkigheid en diepgang, komedie en tragiek, realiteit en fictie, jong en oud. (...) Vrijblijvend lijkende, maar heel doordachte scènes leggen een maatschappij bloot die zichzelf verliest in onbenulligheden. Het resulteert in een verrijkende ‘cut’-voorstelling waar je smakelijk mee lacht, maar ook niet over uitgepraat raakt.” 

Guy Van Vliet in Het Nieuwsblad, 3 maart 2025, ★★★★

 

“Ook als DE HOE een hele voorstelling maakt over oppervlakkigheid (misschien zelfs juist als), verheft het gezelschap complexiteit tot absolute kunst. Nooit wordt het alleen een kunstje, nooit is het louter spielerei; je wordt elegant en technisch vernuftig uit verband gespeeld, omdat dat, zo daagt het je op den duur, de enige manier is om tot het existentiële doel van DE HOE te komen: de eigen tijd bevatten zonder er ondertussen zelf aan ten onder te gaan.”

Floris Baeke in Etcetera, 5 maart 2025


“Een documentaire van de making-of van een sequel op een sitcomhit: conceptueel is DE SITCOM een vruchtbare speeltuin voor de spelers, die comfortabel free jazzen met elkaar.” 

Floris Baeke in Etcetera, 5 maart 2025

 

Credits

Van en met Ans Van den Eede, Greg Timmermans, Natali Broods, Peter Van den Eede, Wannes Gyselinck, Willem de Wolf, en anderen
Techniek Bram De Vreese, Bart Mommerency, Marthe Leon Thys
Productie DE HOE
Met de steun van de Vlaamse overheid
Foto Jens Dewulf

 

Bij de buren

CC Strombeek, Gemeenteplein 1, 1853 Grimbergen - ccstrombeek.be
Bereken je route op Google Maps

Bekijk onze thema's

Nieuwsbrief aanvragen of communicatievoorkeuren aanpassen