acteur/actrice, theatermaker, theatergezelschap

biografie


de Roovers is een Antwerpse theatergroep van vier performers/makers. Ze werken nooit met een regisseur, elk creatief proces is een collectieve zoektocht naar het verhaal dat op dat moment verteld moet worden. De acteurs dompelen zich onder in literair theater, kneden klassiek repertoire zoals dat van Shakespeare, Tchechov en Aischylos naar hun hand. Soms gaan ze aan de slag met hedendaagse schrijvers zoals Paul Auster of Judith Herzberg. Maar je kunt ze net zo goed zien theater maken voor kinderen of zich wagen aan muziektheater. 

Het collectief ontstond in 1994 toen Robby Cleiren, Sara De Bosschere, Luc Nuyens (Dilbekenaar) en Sofie Sente afstudeerden aan het Conservatorium van Antwerpen. Fotograaf en decorontwerper Stef Stessel, die vanaf het allereerste begin deel uitmaakte van het traject van de Roovers, helpt onmiskenbaar mee bij het definiëren van de typische stijl van de Roovers.

 

Interviews

Lees hier het interview met Luc Nuyens van de Roovers van 2022:

 

Lees hier het interview met Luc Nuyens van de Roovers van 2023: 

 

Voorstellingen in Westrand

 

Revolutionary Road (5 december 2024)

 

En nu

Een man probeert te spreken met een vreemd organisme. Een ander verdwijnt in een schilderij, bouwt daar een leven op en heeft er succes. Philip en Suzanne maken alleen maar ruzie. Een vrouw verandert voortdurend van identiteit. Iemand van zeventig plus kijkt niet meer in de spiegel omdat ze walgt van haar oude lichaam. Een gloeilamp springt, de man in de kamer schrikt. Een koppel uit Rusland wil erkenning.

Als door een sleutelgat kijken we naar deze kleine levens; we zoomen in op het moment voor en na een beslissende gebeurtenis, een keuze. De bespiegelingen vooraf, de teleurstellingen achteraf.  Er ontstaat een tragikomisch panorama waarin verbeelding en realiteit, het alledaagse en het bijzondere, humor en melancholie mekaar afwisselen en overlappen. Caleidoscopische en surreële portretten van gewone mensen. Een parade van herkenbare individuen, onthecht en losgekoppeld, op zoek naar verbondenheid. 

Een voorstelling van de Roovers met studenten van het RITSC en Conservatorium Antwerpen gebaseerd op Voor/Na van Roland Schimmelpfennig.

Dwarskijker (16 mei 2024)

Een gevreesde blogster is het middelpunt van een bont allegaartje kunstenaars. In haar woning in de grootstad ontvangt ze vriend en vijand voor gesprekken en feestjes.             

Zonder een blad voor de mond te nemen spuit ze haar snedige commentaar op de vele artistieke zielen die haar salons bijwonen. Niemand blijft gespaard. Maar hoeveel absolute eerlijkheid kan een mens aan? Hoelang blijven de weinige vrienden die ze nog heeft haar commentaar slikken?  Ze heeft één zwakke plek; haar liefde voor de veel jongere kunstenaar Sasha. En hoewel hij op haar kap leeft en graag uitweidt over conceptuele kunst, vergeeft ze hem alles. Ze droomt van een leven samen met hem. Maar misschien is de prijs van de eerlijkheid wel een eenzaam bestaan.  

About Elly (21 mei 2023)

Coproductie: STAN, de Roovers & Toneelhuis

Na de voorstelling A Separation (2020) duikt tg STAN samen met de Roovers en Toneelhuis opnieuw in het oeuvre van de Iraanse filmmaker Asghar Farhadi, ditmaal met zijn volgens cinefielen beste film: About Elly. Met een groep van elf toneelspelers, waarin verschillende generaties en afkomsten vertegenwoordigd zijn – Iraaks, Iraans, Nederlands, Belgisch, Afghaans - creëert tg STAN deze voorstelling over twijfel, over vriendschap, eer en verantwoordelijkheid.

Het verhaal speelt zich af aan de Kaspische Zee, waar een groep vrienden met hun kinderen een weekend doorbrengt. Elly, de kleuterjuf van het kind van Sepideh, is mee als gast. Ahmad, pas gescheiden, is net een paar dagen terug uit Duitsland. Sepideh probeert hen te koppelen. Er heerst een uitgelaten sfeer. Er wordt gediscussieerd, gegeten, gezongen, gedanst. Door een plotse verdwijning worden de onderlinge verhoudingen op scherp gesteld. We zien een groep mensen worstelen met hun moraal. Het onbekommerde maakt plaats voor drama. De solidariteit brokkelt af en ieders individuele belangen treden op de voorgrond. 

VLOEK!  (19 oktober 2022)

Een spetterende versie van de moderne klassieker van Sam Sheppard ondersteund door explosieve live muziek gemaakt en uitgevoerd door de weergaloze Bjorn Eriksson en Elko Blijweert. naar THE CURSE OF THE STARVING CLASS van Sam Shepard. VLOEK! is een bitterzoete satire over een kwetsbaar middenklasse gezin dat spartelt om te overleven.

Terwijl ze hun woonst dreigen te verliezen aan schuldeisers en projectontwikkelaars probeert elk van de vier gezinsleden op zijn eigen manier de harde realiteit te ontvluchten. De vader drinkt zich dagelijks lam en heeft overal schulden. De moeder droomt ervan weg te kunnen gaan naar een exotisch oord. De rebelse dochter wil garagist worden ergens op een verlaten plek in het zuiden. De zoon dagdroomt en probeert ondanks alles de familie bij elkaar te houden. Het hele stuk speelt zich af rond de keukentafel, met enkel een lege koelkast en een levend lammetje als gezelschap. De gesprekken zijn brutaal en hard, niets of niemand wordt gespaard. Maar ondanks al de verwoede pogingen om uit te breken blijft het gezin onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Jongen (12+) (23 september 2022)

Coproductie: Teateri, de Roovers & Carly Wijs 

JONGEN is het verhaal van de familie Reimer. Begin maart 1966 wordt de tweeling Brian en Bruce door hun ouders Janet en Roy Reimer naar het ziekenhuis gebracht om te worden besneden. Deze simpele operatieve ingreep gaat echter gruwelijk mis. Baby Bruce verliest zijn penis als gevolg van deze operatie.

Na een wanhopige omzwerving langs allerlei medische instanties komen de jonge ouders terecht bij Dr John Money. Hij zich bezig met de revolutionaire behandeling van patiënten met genderdysforie: mensen (veelal mannen) die zich vrouw voelen.

Door middel van een nieuwe behandeling is het mogelijk om deze mannen te veranderen in een vrouw. Andersom, is op dat moment nog niet mogelijk. Er wordt besloten om een behandeling voor Bruce op te starten om hem te veranderen in een meisje.

Voortkomend uit de discussie ‘nurture or nature’ gaat men er op dat moment van uit dat met de juiste hormonen en liefdevolle zorg Bruce perfect en gelukkig kan leven als meisje. Vanaf dan gaat hij door het leven als Brenda. Er wordt haar niets verteld, maar vanaf jonge leeftijd voelt ze al dat er iets niet klopt.

Anatomie Antigone (17 maart 2022)

Coproductie: De Roovers & Theatercollectief herman

Antigone vertelt het mythische verhaal van koning Kreoon die zijn nicht Antigone ter dood veroordeelt omdat ze het lichaam van haar broer op eervolle wijze heeft begraven terwijl dat door hem verboden was. Antigone gaat over verzet tegen de gevestigde orde, over de complexiteit van de macht, over een jonge generatie die zich niet laat dicteren.

herman, een collectief van toneelspelers die in 2019 zijn afgestudeerd aan het Antwerpse Conservatorium, vertegenwoordigt deze jonge generatie. Samen met de Roovers maken en vertellen zij dit verhaal.   

De kast van: Luc Nuyens (3 november 2021) 

Als acteur bij theatergezelschap ‘De Roovers’ heeft Luc Nuyens een bijzondere band met Westrand; niet alleen met zijn eigen compagnie maar ook als bezieler van projecten zoals de ‘Verooveraars’ (theater mét en voor jongeren) is hij een vaste waarde en mag in ons feestjaar niet ontbreken. Daarom nodigen we Luc uit in de bibliotheek om te komen praten over zijn favoriete lectuur, films en muziek.

Je kent hem zeker van reeksen als Het Eiland, Wat als, Professor T. of De smaak van De Keyser.

 

De lange nasleep van een korte mededeling (10 december 2020) - GEANNULEERD (Corona)

In De lange nasleep van een korte mededeling raakt het leven van vier vrienden ontwricht nadat één van hen een schijnbaar onschuldige mededeling doet. De vele gesprekken die hieruit voortvloeien, tonen op tragikomische wijze hoe iedereen zijn eigen angsten en verlangens de baas tracht te zijn. Hoe meer iedereen zijn best doen om grip op de situatie te krijgen, hoe meer die uit de hand loopt. In weinig woorden wordt veel gezegd, nog meer niet gezegd, veel begrepen en veel misverstaan. De tekst van Magne van den Berg is van een pijnlijke lichtvoetigheid en laat zich lezen als een gedicht waarin de beelden ontstaan in het hoofd van de toeschouwer. 

 

Melancholia - ivanov is dood! leve ivanov! (16 februari 2020)

De Roovers maken een eigen versie van deze klassieker; een vrolijke voorstelling over grote droefenis en de ratrace van de hedendaagse samenleving.

Ivanov is ten einde raad. Zijn zaken gaan slecht en zijn vrouw ligt op sterven. Hij geeft op. Hij isoleert zich van alles en iedereen, laat zijn doodzieke vrouw aan haar lot over en brengt zijn avonden door bij zijn oude vriend Lebjedev. Diens dochter Sasja wordt stapelverliefd op de antiheld. Dit meisje met haar ontwapenend enthousiasme zou Ivanov een uitweg kunnen bieden. Is er verzet mogelijk tegen het onontkoombare?

Het bezoek (24 januari 2019)

Coproductie: de Roovers & Muziektheater Transparant

Een bijtende farce door de vier Roovers, samen met Warre Borgmans, Bert Haelvoet, Michael Vergauwen en de muzikanten van Les Âmes Perdues

Het failliete stadje Güllen staat een bijzonder evenement te wachten. 45 jaar geleden vertrok Claire Zachanassian er als arm meisje. Nu keert ze als de rijkste vrouw ter wereld voor een kort bezoek terug. De inwoners hopen dat ze met haar fortuin het verarmde stadje zal redden.

Claire wordt feestelijk ontvangen en treedt plechtig, compleet met koffers en een doodskist, de stad in. Na een toespraak van de burgemeester belooft zij het stadje 1 miljard. Maar eerst moet het onrecht dat haar hier ooit is aangedaan hersteld worden. In ruil voor het geld eist ze de dood van haar jeugdliefde, de kruidenier, Alfred Schil. De bevolking wijst het voorstel verontwaardigd af. Maar hoe lang kan een mens in nood weerstaan aan de verleidingen van het geld en aan de druk van de massa?

Dürrenmatt schetst een meedogenloos en grimmig beeld van de samenleving, van het wankele Europa en de onontkoombare gevolgen van het kapitalistisch systeem.

Arabische nacht (8 november 2017)

Een appartementsblok in een stad op een warme zomernacht. De achtste, negende en tiende verdieping hebben geen water. Alsof het water op de zevende verdieping ergens verdwijnt. Lomeier, de conciërge hoort het water achter de muren stromen en gaat er naar op zoek.

Zijn tocht leidt hem naar appartement 7-32 waar Fatima Mansoer woont met Francisca Deken, die elke avond op de zetel in slaap valt en pas ontwaakt als de zon weer opkomt. In haar droom is ze een Arabische prinses. Niemand krijgt haar wakker tot op een nacht drie mannen haar trachten te kussen: Lomeier de conciërge, Fatima’s vriend Kalil en Peter Karpati, de romantische voyeur van de overkant. Door een spel van begeerte en toeval komen ze allemaal terecht in een hallucinante trip.

Onschuld (29 april 2017)

Twee Afrikaanse sans-papiers zien een vrouw de zee inlopen en grijpen niet in. De één kan niet meer slapen uit schuldgevoel, de ander vindt een tas met geld aan een bushalte en ziet daarin een teken van God. Een blinde vrouw danst naakt in nachtclub De Blauwe Planeet. Zij ziet niets; de mannen zien haar wel. Een kinderloze vrouw vraagt iedereen om vergeving voor de misdaden van haar zoon. Een filosofe verbrandt haar boeken, slaat haar zwijgzame man dood en gelooft alleen nog in de onbetrouwbaarheid van de wereld. Een suikerzieke bejaarde vrouw trekt in bij haar dochter en schoonzoon om vervolgens al hun levensruimte in te nemen. Mensen ontmoeten elkaar en raken elkaar weer kwijt.

Het vuil, de stad en de dood van Fassbinder begint met de aanwijzing: “op de maan, omdat die even onbewoonbaar is als de aarde, vooral de steden.” Onschuld zou met exact dezelfde aanwijzingen kunnen beginnen.

Geloof, Hoop en Liefde (27 november 2015)

Coproductie: de Roovers & FroeFroe

Geloof, Hoop en Liefde vertelt op tragikomische manier het schrijnende levensverhaal van Elisabeth, een jonge vrouw die op alle mogelijke manieren probeert te overleven in woelige en harde tijden. Het begint allemaal met een vergunning die ze nodig heeft om te kunnen werken als verkoopster, en waarvoor ze haar lijk al bij leven aanbiedt aan het mortuarium...De meedogenloze crisis tijdens het interbellum vormt de achtergrond van dit boosaardig sprookje.

Na een geslaagde samenwerking met Theater Froefroe voor het locatieproject De broers Perdu (Zomer van Antwerpen 2011) stuurde de prikkelende combinatie van wrangheid en humor in het verhaal van Horvàth de Roovers opnieuw richting de Meesters van het Absurde en de Zwarte Humor: Theater Froefroe. De ongebreidelde vormelijkheid van hun poppen kan de hallucinante verbeelding die Horvàth weet op te wekken alleen maar versterken.